کد مطلب:314316 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

گزارشی از نمایشگاه عکس سقاخانه های تهران
از حدود 50 سقاخانه كه از 30 تا 120 سال قدمت دارند، 500 فریم عكاسی شده است كه از میان آنها 75 قطعه عكس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

سقاخانه داری را می توان یكی از مراسم مقدس، و سقاخانه را مكان تقدیس شده آب، كه جوهر حیات «و عبادت» است در نظر داشت. معنی لغوی سقاخانه در لغت نامه دهخدا چنین آمده است: «جایی كه در آن جا آب برای تشنگان ذخیره كنند و آن جا را متبرك دانند»، و اما نقش آن در باورها و اعتقادات مردم دارای اهمیت ویژه ای است.

سقاخانه های موجود حداكثر، تاریخی در حدود 100 تا 120 سال و حداقل 30 سال دارند البته تا آن جا كه هنوز موجود است و یادی از گذشته در یاد بازماندگان وجود دارد.

نمایشگاهی از مجموعه عكس های مامك یحیی پور با عنوان «سقاخانه های تهران» از 2 تا 15 تیرماه در نگارخانه منطقه یك برپا بود.

تصاویر به نمایش درآمده در نمایشگاه بیشتر حامل اطلاعاتی برای بیننده است و كاملا روشن است موضوع عكاسی خیلی بیش از نحوه عكاسی برای عكاس اهمیت داشته است.

كادر بندی هایی ساده و خام و یا به عبارتی برخوردی ساده با سوژه (سقاخانه) داشته است. شاید بتوان گفت اغلب عكس ها جنبه كاربردی دارد و تكنیك خاص و یا هنری در عكس ها مشهود نیست.

وی در مورد شروع و انتخاب این پروژه و نوع كارش می گوید:

«این كار از اوایل سال 70 در ذهنم كاملا ذوقی شروع شد تا سال 74 كه تصمیم گرفتم روی این سوژه كاری تحقیقی انجام دهم. البته كار اصلی من پیدا كردن سقاخانه ها از نظر موقعیت مكانی در تهران بود.

از حدود 50 سقاخانه كه از 30 تا 120 سال قدمت دارند، حدود 500 فریم عكاسی كردم كه از میان آنها 75 قطعه عكس به نمایش گذاشته شده است.



[ صفحه 179]



مسجد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

در گوگان، از توابع آذربایجان

مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام واقع در شهر گوگان از توابع آذرشهر در استان آذربایجان شرقی معروف و مشهور است كه این مكان مقدس مورد توجه حضرت عباس علمدار كربلا باب الحوائج علیه السلام قرار دارد. به طوری كه نه تنها اهالی این شهر به این مكان مقدس توجه دارند، بلكه همه ی نواحی و اطراف آن منطقه به این محل امیدوار بوده و چشم دوخته اند. مردم نذورات زیادی اعم از نقدی و قربانی به مكان مزبور می آورند، به خصوص در شب های محرم تاسوعا و عاشورا و روز سیزدهم محرم برای ادای حوائج و شفای بیماران خود در این مسجد توقف می كنند. حتی در داخل مسجد گاو صندوقی را برای ریختن نذورات نقدی تعبیه كرده اند.

شایان ذكر است این مسجد قدمت و سابقه ی صدها سال دارد كه مردم منطقه، آن محل را همواره برای خود ملجأ و پناهگاه می دانند و نذر می كنند و حوایج خود را توسط دستان با كفایت قمر بنی هاشم علیه السلام از خداوند منان می گیرند. از جمله كرامت زیر به عنوان نمونه نقل می شود.

در تاریخ 14 / 1 / 1380 شمسی مطابق با 8 ماه محرم الحرام سال 1422 قمری جناب عمدة الأخیار آقای حاج علی اصغر اسماعیلی فرزند مرحوم حاج عبدالحسین در منزل برادرش آقای مشهدی یعقوب اسماعیلی اهل و ساكن روستای قشلاق از توابع گوگان در رابطه با كرامت حضرت ابوالفضل علیه السلام چنین نقل كردند:

این جانب در سال 1353 با جناب آقای حاج احمد خاملوئی جهت معاینه و آزمایش خون برای اعزام به مكه مكرمه جهت زیارت خانه ی خدا به شهرستان تبریز می رفتیم در مسیر راه برای ادای فریضه ی ظهر و عصر به مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام واقع در شهر گوگان رفتیم. پس از خواندن نماز، حاج احمد خاملوئی به من گفت: من اولاد ندارم، چند ماه قبل آمدم و گفتم: یا حضرت عباس علیه السلام، من فرزند ندارم از شما یك فرزند می خواهم - خواه پسر باشد یا دختر - نذر می كنم كه مبلغ پانصد تومان به صندوق این مسجد واریز می كنم. پس از نذر كردن یك روز همسرم



[ صفحه 180]



به من گفت: در خود احساس حاملگی می كنم معلوم شد خانم از عنایت حضرت عباس علیه السلام بچه دار شده است. به هر حال، رفتیم به زیارت خانه ی خدا به مكه مكرمه و برگشتیم دیدیم كه خداوند به آنها پسری عنایت فرموده كه اكنون در قید حیات است و در تاكسی تلفنی گلستان گوگان مشغول به كار است. لازم به یادآوری است كه حاج احمد مزبور به غیر از این پسر فرزند دیگری ندارد.



[ صفحه 182]